Wywiad: Tomek Konarski – właściciel upflix.pl

Wraz ze wzrostem popularności Netflixa, do Polski napłynęło mnóstwo innych platform typu „wideo na życzenie” czyli w skórcie VOD. Sam osobiście korzystam z Netflixa, HBO GO i Amazon Prime Video i kosztuje mnie to mniej niż zwykła telewizja, a nie muszę oglądać reklam 😉 Sprawdzenie na którym serwisie VOD jest film który akurat chce obejrzeć to jest wyzwanie. I tutaj wchodzi się upflix.pl

Upflix.pl to agregator ofert wszystkich platform streamingowych w Polsce. Ogromną zaletą upflixa jest agregowanie ocen filmów z kilku źródeł i zaawansowane filtry, takie jak np. minimalna liczba ocen, kraj produkcji filmu, czy oczywiście gatunek. Właścicielem upflix.pl jest Tomek Konarski.

Wspominamy o upflixie w 4. odcinku CYBERFAZY https://cyberfaza.pl/koniec-whatsappa/.

Wywiad z Tomkiem Konarskim przeprowadził Sylwek Brzęczkowski.

Czy upflix.pl to projekt poboczny?

Projekt powstał w 2016 roku i od tego czasu jest rozwijany jedynie „po godzinach”. Pierwotna idea była taka, by stworzyć coś dla siebie. Potrzeba była prosta – chciałem wiedzieć co nowego pojawia się w Netflix i jakie tytuły posiadają polskie tłumaczenia. Nie było wówczas dobrego narzędzia, które by to umożliwiało. Do tej pory uzyskanie tych informacji nie jest proste przy użyciu wyłącznie interfejsu platformy. Opublikowałem, kilka osób zaczęło używać… i tak poszło dalej.

I sam wszystko zrobiłeś?

Programowaniem zajmuję się zawodowo, więc ten obszar jest w całości po mojej stronie. Projekt graficzny, którego trzecia wersja jest aktualnie dostępna, to dzieło znajomego grafika. Źródłem danych jest po części serwis tmdb.org, który udostępnia ogromną bazę informacji o filmach i serialach, ale użytkownicy Upflixa zgłaszając uwagi i wprowadzając zmiany również mają niemały wkład w rozwój bazy. Mamy już teraz mały zespół redakcyjny, który pisze recenzje i artykuły na temat branży.

Czy VODy w jakiś sposób ułatwiają integrację ze swoimi platformami?

Projekt jest już na takim etapie, że coraz częściej to platformy same się zwracają z pytaniem o możliwość dodania ich oferty. Wcześniej bywało różnie, czasem API, a w ostateczności tzw. “scraping”.

Czy bierzesz udział w programach afiliacyjnych platform VOD?

Na ten moment o ile wiem jedynie iTunes oferuje bezpośredni program partnerski. Z innymi platformami również zdarza się współpracować, jednak zazwyczaj przez sieci afiliacyjne. Taka współpraca najczęściej jest też ograniczona czasowo, nie są to stałe kampanie.

Jak dużo czasu poświęcasz upflixowi?

To jest zależne od tego, jak na to spojrzymy. Na bieżące prace związane z redakcją poświęcam od. 1-2 godziny dziennie. Poza tym stale są prowadzone prace rozwojowe. Myślę, że sumarycznie może się z tego uzbierać drugi etat 😉

1-2 godziny dziennie to dużo. Masz już z tego odpowiednią monetyzację?

Głównym źródłem przychodu są reklamy na stronie. Zdecydowana większość reklam pochodzi z AdExchange, ale zdarzają się też kampanie zlecane bezpośrednio przez agencje reklamowe. Do tej pory udało się zrealizować kilka takich kampanii i mam nadzieję, że będzie ich więcej.

A masz jakieś inne pomysły na przychody?

Strona jest w stanie na siebie zarobić i pozwala utrzymać kilkuosobową redakcję. Nie zamykam się na nowe możliwości, ale na ten moment nie szukam ich aktywnie.

Jaki masz ruch na stronie?

Rok 2020 z uwagi na sytuację związaną z pandemią był dla całej branży raczej łaskawy. Według Google Analytics serwis w kwietniu odwiedziło ponad 800 tys. unikalnych użytkowników. W miesiącach wakacyjnych ta liczba spada do ok 500-600 tys, a grudzień przyniósł rekordowe dla Upflixa 980 tysięcy odwiedzających.

Czy masz jakieś plany co do zmian w serwisie?

Z każdej strony docierają informacje o kolejnych platformach dostępnych na polskim rynku, więc najpewniej wiele pracy będzie związanej z integracją kolejnych platform. Pozostałe prace to raczej kosmetyka, ale jest kilka nowości w planach, o których jeszcze za wcześnie by mówić.

Istnieje już dużo podobnych stron afiliacyjnych. Jak się wyróżniasz?

Życzę jak najlepiej, ale nie śledzę zbyt uważnie konkurencji. Trzymam się swojego scenariusza, rozwijam aplikację dla użytkowników, staram się słuchać ich uwag i wierzę, że to jest klucz.